Parketsecretaris (OM)

Sluit op: 1 nov 2024

Per direct is de functie van Parketsecretaris bij het Parket in Eerste Aanleg Sint Maarten vacant.

Het Openbaar Ministerie in het Caribisch deel van het Koninkrijk
Het Openbaar Ministerie in het Caribisch gebied (OM Carib) bestaat uit het Parket van de Procureur Generaal (PPG) en de parketten van Curaçao, Sint Maarten en Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Aruba heeft haar eigen Openbaar Ministerie (OM). Het OM Carib is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en met andere bij de wet vastgestelde taken op deze eilanden. Aan het hoofd van het OM Carib staat de Procureur-generaal (PG).

De functie
Het OM Carib heeft een belangrijke maatschappelijke opgave. De inzet en betrokkenheid van de medewerkers van het OM Carib, hun snelheid, flexibiliteit en trefzekerheid bepalen het gezamenlijke resultaat van het OM.

Als parketsecretaris ben je verantwoordelijk voor de ondersteuning van de officieren van justitie. Dit doe je door middel van het voorbereiden en behandelen van strafzaken, ondersteunen en coördineren van opsporingsverzoeken en het beheren van een aantal portefeuilles. Je beoordeelt processen verbaal aangaande overtredingen en misdrijven, geeft hierin vervolgadvies aan de officieren van justitie en maakt concept tenlasteleggingen op en bewaakt strafvorderlijke termijnen. Je concipieert vorderingen voor voorlopige hechtenis, beslaglegging dan wel de inzet van andere strafvorderlijke bevoegdheden of bijzondere opsporingsbevoegdheden of geeft daartoe aanwijzingen. Als parketsecretaris neem je beslissingen bij het bepalen van de afdoeningsmodaliteiten, bij de onderbouwing van beslissingen en adviezen, bij het geven van aanwijzingen en opdrachten aan opsporingsdiensten en ketenpartners, bij de coördinatie van (ook grootschalige en gevoelige – in het kader in nauwe afstemming met de zaakofficier) opsporingsonderzoeken en bij het behartigen van de portefeuilles.

Je bent flexibel en je beschikt  over uitstekende communicatieve vaardigheden. Werken in de justitiële en bestuurlijke keten is een bijzondere, uitdagende en boeiende ervaring.

Gevraagde competenties
Organisatiesensitiviteit en omgevingsgerichtheid | accuraat | stressbestendig| resultaatgericht | besluitvaardigheid | integriteit | communicatief vaardig | adviseren | oplossingsgericht |probleem analyserend vermogen | klantgericht |proactief

Overige vereisten

  • Je beschikt over academisch werk- en denkniveau, minimaal op basis van een afgeronde HBO masters rechten;
  • gedegen kennis van het straf- en procesrecht, zowel nationaal als Nederlands en Europees;
  • gespecialiseerde kennis van het vakgebied en inzicht in vraagstukken en problemen die zich op diverse werkterreinen afspelen;
  • vaardig in het inschatten, oplossen en evalueren van zich daarbij voordoende problemen;
  • goede beheersing van zowel de Nederlandse als de Engelse taal.

De procedure
Ben je enthousiast om onze nieuwe collega te worden? Solliciteren kan tot en met  1 november 2024 via de “solliciteren” button. Je kunt jouw motivatiebrief en CV (in PDF) richten aan dhr. F. van Neerbos, HR Manager.

Naast een aantal gesprekken kunnen een medische keuring, een assessment, een referentie-, een antecedenten- en/of een veiligheidsonderzoek deel uit maken van de selectieprocedure. Wij bieden je een functie in een dynamische omgeving. De bezoldiging, minimaal schaal 10 en maximaal schaal 11 (salaris ligt tussen Nafl. 5.092,– en Nafl. 8.662,– bruto per maand), is afhankelijk van relevante kennis en ervaring

Bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang op externe kandidaten. Voor meer informatie over de functie kan contact worden opgenomen met mevrouw Marushka Kortram, senior parketsecretaris, via telefoonnummer: +1721 542 2243. Ook kan contact opgenomen worden met mevrouw Hieke Buist, Hoofdofficier van justitie, via telefoonnummer +1721 588 6183.

Typen: Full Time
Locaties: St. Maarten
Bedrijven: Openbaar Ministerie

Reageer op deze functie

Allowed Type(s): .pdf, .doc, .docx
Back to top of page